Daudzi vai nu bīstas no vārda “kontrole” vai arī attiecas pret to visai vienaldzīgi. Praksē grāmatvedības kontrole ir vajadzīga, lai uzņēmums apzinātos grāmatvedības procesus un varētu gūt pilnvērtīgu priekštatu par ieguvumiem. Tāpat tā dod papildu motivāciju darbiniekiem un vadītājiem.
Grāmatvedība 06:00, 14. Aug. 2023
Vai, datorprogrammā veicot grāmatojumus, pietiek ar grāmatojuma numuru attaisnojuma dokumentā, kas kalpos kā iegrāmatojuma atšifrējums? Vairs nav prasības obligāti rakstiski atšifrēt visu grāmatojumu uz dokumenta?
Dokumenti 07:00, 3. Mar. 2022
No šāgada 1. janvāra spēkā ir jaunais Grāmatvedības likums, tāpēc nav nekāds brīnums, ka mēneša lasītāko rakstu virsotnē ir iekļuvuši vairākas tēmas par izmaiņām grāmatvedībā, kādas ienesis jaunais likums.
Svarīgi 09:53, 11. Mar. 2022
Vai veikals drīkst ienēmumus, kas saņemti ar norēķinu karti, atspoguļot kases ieņēmumu orderī un kases grāmatā? Un otrs jautājums - vai uzskaitē vienā kontā (Kase) var būt visa veikala skaidrās naudas kustība – gan kases aparāta, gan kases naudas plūsma?
Nauda 06:26, 3. Feb. 2022
Kādi konti jāpielieto, lai slēgtu kontus un sagatavotu likvidācijas bilanci mikrouzņēmumam, kam nav nekādu parādsaistību un naudas, bet ir tikai materiālu krājumu atlikums, zaudējumi un paša ieguldītā aizdevuma atlikums?
Grāmatvedība 07:00, 21. Sep. 2021
Starp grāmatvežiem pastāv dažādi viedokļi, ko grāmatvedībā darīt ar izdevumiem, kas veikti ar uzņēmuma bankas karti privātajām vajadzībām. Piemēram, uzņēmuma vadītājs iegādājas mēbeles par 1000 eiro savām vajadzībām. Vai šo summu var uzskatīt par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību? Vai tā jāapliek ar algas nodokļiem? Vai arī to var vienkārši uzskatīt par izmaksāto avansu un ieturēt no nākamās algas?
Klausies
Grāmatvedība
07:00, 7. Jūn. 2021
Kā Latvijas uzņēmumiem veicas ar dokumentu digitalizēšanu? Kā praktiski tiek veikts šis process? Ko var un vajag digitalizēt? Vai dokumentus papīra formātā pēc tam drīkst iznīcināt? Atbildes uz šiem un citiem aktuāliem jautājumiem sniedz AS “Unifiedpost” eksperti.
Saimnieciskā darbība 07:00, 9. Jūn. 2021
Preču piegādātājs regulāri izraksta nekorektus rēķinus vai atsūta nepareizu preci. Lai apmaksu izlīdzinātu, preču piegādātājs atsūta kredītrēķinu par summas starpību. Kā pareizi grāmatvedībā kontēt šo starpību?
Grāmatvedība 07:00, 3. Mai. 2021
Lai grāmatvedībā būtu ērtāk strādāt un informācija būtu pārskatāma un vienkopus, regulāri tiek gatavots kontu apgrozījumu un atlikumu pārskats. Kā to labāk un pareizāk darīt?
Grāmatvedība 07:00, 20. Jan. 2021
Uzņēmums “A” iegādājas 100% visas uzņēmuma “B” daļas. Uzņēmuma “B” pamatkapitāls ir 5000 eiro, bet daļu pārdošanas līguma cena ir 15 000 eiro. Kā šo darījumu savā grāmatvedībā atspoguļot uzņēmumam “A” (pircējs)? Vai ir kā īpaši jānodala/jāgrāmato 10 000 eiro (starpība starp reāli samaksāto naudu un uzņēmuma “B” pamatkapitālu) vai arī visi 15 000 eiro būs līdzdalība meitas uzņēmuma pamatkapitālā?
Grāmatvedība 08:30, 17. Sep. 2020
Mēs klientiem pārdodam preces, un saskaņā ar noslēgto līgumu mūsu sabiedrība piešķir klientam bonusa atlaides atkarībā no nopirkto preču apjoma un avansā samaksātās summas. Kredītrēķinus par šo atlaidi izrakstām vienmēr par iepriekšējo mēnesi. 2020. gada janvārī visiem klientiem izrakstījām kredītrēķinus par 2019. gada decembri. Kopsumma 8000 eiro apmērā ir ar mīnusa zīmi, kas sanāk iepriekšējā gada izdevumi. Sakiet, lūdzu, kādus kontējumus būtu pareizi lietot šajā situācijā, lai summa – 8000 eiro – tiktu attiecināta uz iepriekšējo gadu? Un kur bilancē šī summa būtu jāparāda?
Grāmatvedība 07:00, 8. Mai. 2020
Lai izpildītu normatīvo aktu pienākumus, Valsts ieņēmumu dienests īsteno dažādus nodokļu maksātāju kontroles pasākumus, sākot no tādiem, kuru norise līdz noteiktam brīdim nodokļu maksātājam varētu palikt nepamanīta, līdz nopietnām pārbaudēm, kurās nodokļu maksātāja piedalīšanās ir obligāta. Šoreiz plašāk par tematiskajām pārbaudēm!
Grāmatvedība 07:00, 30. Mar. 2020
Uzņēmums, kas reģistrēts Lielbritānijā, atvēra savu filiāli Latvijā. Latvijas filiāle nomā biroja telpas, un tajā ir nodarbināti četri darbinieki. Pagaidām naudas filiālei nav, tāpēc galvenais uzņēmums (Lielbritānijas) pārskaita naudu filiāles bankas kontā izdevumu segšanai. Sakiet, lūdzu, kā filiālei iegrāmatot šo ieskaitīto naudu? Tā nav samaksa par pakalpojumiem, bet gan nauda filiāles darbībai.
Grāmatvedība 07:00, 2. Apr. 2020
Uzņēmums ir saņēmis dividendes par 2017. gadu no cita uzņēmuma, kurā ieguldīja naudas līdzekļus. Kā dividenžu saņēmējam pareizi kontēt šo darījumu?
Grāmatvedība 07:00, 4. Mar. 2020
Uzņēmumam pieder elektropreces, kuras tas vēlas nomainīt pret jaunām. Vecās tika iegādātas kā mazvērtīgais inventārs, bet, ja veic remontu, tās vēl ir iespējams lietot. Uzņēmuma darbinieki vēlas iegādāties šīs elektropreces. Kā šādas preces norakstīt? Kāds ir kontējums? Kā uzņēmuma darbinieks var iegādāties vecās elektropreces (dators, printeris u.c.) pēc to norakstīšanas grāmatvedības uzskaitē? Vai šāda veida preces pēc to norakstīšanas ir obligāti jāutilizē?
Pamatlīdzekļi 09:30, 6. Jan. 2020
Uzņēmums apsaimnieko autostāvvietu, kurā atrodas kases automāts, kas ļauj veikt apmaksu ar monētām. Reizi nedēļā automāts tiek iztukšots, un nauda vesta uz uzņēmuma kasi. Automāts izdod Z atskaiti. Bieži kases automātā ir iemestas citu valūtu monētas, kuras automāts atpazīst kā eiro, gadās arī reizes, kad vienkārši Z atskaitē ir kļūdaina summa, kas nesakrīt ar reālajiem ieņēmumiem, tāpēc automātā nereti ir iztrūkums. Kā pareizi iegrāmatot šo starpību? Kādi dokumenti jānoformē?
Nauda 07:00, 14. Jūn. 2019
Kā var likvidēt SIA, ja tai ir debitora parāds un nav cerību, ka tas tiks dzēsts. Vai parāda summa ir jānoraksta un kā?
Grāmatvedība 07:00, 18. Okt. 2018
2018.gadā SIA "X ", kuras reģistrētais pamatkapitāls bija 2840 EUR, noslēdza vienošanos ar aizdevējiem (juridiskām un fiziskām personām) par kreditoru parādu kapitalizāciju, sakarā ar ko mainījās dalībnieku sastāvs, un SIA pamatkapitāls palielinājās 10 reizes. Dažus mēnešus vēlāk, tajā pašā 2018.gadā, jaunie dalībnieki (fiziskās un juridiskās personas) pārdod savas kapitāla daļas citai SIA "Y" (Latvijas rezidents) gan ar zaudējumiem, gan ar peļņu. Jautājumi:
Pamatlīdzekļi 07:00, 18. Sep. 2018
Uzņēmumam bija nodokļu parādi, kā rezultātā tas tika aizvērts. Parāda piedziņas laikā nokavēto nodokļu maksājumu parāds pilnā apmērā netika iekasēts, rezultātā Valsts ieņēmumu dienests pieņēma lēmumu par nokavēto nodokļu maksājumu (4800 EUR) dzēšanu, vienlaikus dzēšot arī ar to saistītās nokavējuma naudas pieaugumu (710 EUR). Kā pareizi jāgrāmato šīs summas, un kurās uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijas rindās šis būtu jānorāda?
Grāmatvedība 05:31, 20. Jūn. 2018
Esmu sākusi kārtot grāmatvedību zemnieku saimniecībai, kura nodarbojas ar graudkopību. Kā grāmatvedības kontos atspoguļot graudu kustību no lauka uz kalti, no kalts uz noliktavu vai pārdošanu? Un kā ar dabīgajiem atbirumiem, zudumiem? Vai tie grāmatojami katrā kustību posmā vai tomēr vienreiz gadā?
Grāmatvedība 06:00, 28. Mai. 2018
Uzņēmumam "X" 2014.gadā radies debitoru parāds (debitors - Latvijā reģistrēts uzņēmums "Y"). Uzņēmumam "Y" uzsākts maksātnespējas process, līdz ar to uzņēmums "X" pieteicās kreditoru prasījumu sarakstā, un debitora parāds tiek norakstīts kontā "Šaubīgie debitori". 2016.gadā saskaņā ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datiem uzņēmums "Y" ir likvidēts. Vai 2016.gadā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) deklarācijā apliekamo ienākumu samazināšanai uzņēmums "X" var norādīt visu parāda summu vai tikai 50% no tās?
Uzņēmumu ienākuma nodoklis 09:00, 10. Feb. 2017
Uzņēmums izdrukā sava bankas konta izrakstu, kas tiek ievadīts grāmatvedības uzskaites datorprogrammā. Vai ir pietiekami bankas izrakstam pievienot no programmas izdrukāto pārskatu ar kontējumiem vai tomēr nepieciešams ar roku arī bankas izrakstā norādīt kontējumus?
Dokumenti 08:00, 22. Dec. 2016
Uzņēmums no piegādātāja saņem rēķinu par apjoma atlaidi: 100 EUR plus pievienotās vērtības nodoklis (PVN). Vai saņemtā apjoma atlaide samazina izdevumus vai palielina ieņēmumus? Kā grāmatot šo rēķinu un kā to atspoguļot PVN deklarācijā un tās pielikumos?
Izdevumi 08:00, 3. Jan. 2017
Uzņēmuma vadītājs 2017.gada janvārī dodas komandējumā uz Vāciju apmeklēt izstādi. Uzņēmums 2016.gada novembrī rezervē viesnīcu, par ko ir saņemts rēķins. Kā grāmatot šo rēķinu? Uzreiz kā komandējuma izdevumus 2016.gadā? Vai arī kā avansa maksājumu Eiropas Savienības (ES) piegādātājam? Vai kā nākamā perioda izdevumus? Rēķinā izdevumiem nav piemērots pievienotās vērtības nodoklis (PVN). Kā PVN uzrādīt grāmatvedībā? Zināms, ka, saņemot preci no ES valstīm, ir jāpiemēro PVN un tas jāuzrāda PVN deklarācijā. Bet saņemot pakalpojumu?
Grāmatvedība 08:00, 8. Dec. 2016
No šī gada 1.jūlija Pievienotās vērtības nodokļa likums kļūst par vienu pantu bagātāks – tajā tiek ieviests jauns 143.2pants "Īpašs nodokļa piemērošanas režīms graudaugu un tehnisko kultūru piegādēm".
Pievienotās vērtības nodoklis 08:00, 25. Jūl. 2016
Kontu plāns ir svarīgs dokuments, kas palīdz grāmatvedim taupīt dokumentu apstrādes un pilnvērtīgas informācijas saņemšanas laiku, palīdz pārvaldes personālam laikus pieņemt pareizus vadības lēmumus. Kontu plāns nevar būt vienāds visiem grāmatvežiem, visām sabiedrībām, jo pareizs kontu plāns atspoguļo sabiedrības darbības specifiku, un tām zibenīgi jāmainās, ja mainās iekšējie vai ārējie biznesa apstākļi.
Grāmatvedība 08:00, 13. Jūn. 2016
Biedrība nodarbina personu brīvprātīgā darbā, un persona, nestājoties darba tiesiskajās attiecībās, veic dažādus darbus, kas ir vērsti uz biedrības statūtos noteiktā mērķa sasniegšanu. Bezatlīdzības pakalpojumu sniegšana saistīta ar pārbraucieniem, un brīvprātīgā persona vēlas pārvietoties ar sev pieejamu automašīnu, prasot vien kompensēt degvielas izdevumus, jo atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 8.panta 3.daļai persona, kas veic brīvprātīgo darbu, var prasīt tādu izdevumu atlīdzināšanu, kas radušies brīvprātīgā darba izpildē, ja tas noteikts biedrības vai nodibinājuma statūtos vai valdes lēmumos.
Izdevumi 10:13, 21. Mai. 2015
Grāmatvedim ne tikai jāprot veikt kontējumus un aprēķināt nodokļus, bet arī jāzina, kā rīkoties, ja darbinieks netiek galā ar savām saistībām, proti, uzņēmums saņem izpildrakstu par parāda piedziņu no darbinieka algas. Kā aprēķināt ieturamo summu, un ko darīt, ja ir saņemti vairāki izpildraksti? Izrādās, juristu un tiesu izpildītāju izpratne šinī jautājumā būtiski atšķiras.
Darba samaksa 07:47, 27. Mar. 2015
Vairākas organizācijas gadiem ilgi strādā ar vienu un to pašu grāmatvedības programmu. Lietot sen zināmu produktu ir ērti, jo ir apzināta programmas funkcionalitāte un personāls ir pie tās pieradis, turklāt jebkura programmnodrošinājuma maiņa ir saistīta ar papildu laika un naudas tēriņiem, kā arī dažādu izmaiņu radītiem riskiem. Tomēr daudzos uzņēmumos pienāk brīdis, ka vadības sanāksmē tiek ierosināts jautājums par grāmatvedības programmas maiņu.
Gada pārskats 07:27, 25. Mar. 2015
Firma iegādājās dzīvokli Rīgā. Tas tiek izīrēts ar izpirkuma tiesībām. Pamatojoties uz finanšu īres līgumu (tika veikta arī 1.iemaksa 25% apmērā), dzīvoklis tika iegrāmatots kā pamatlīdzeklis, tiek rēķināts nolietojums. Kā pareizi kontēt šādu darījumu?
Pamatlīdzekļi 12:47, 30. Jan. 2014
Uzņēmums nolemj pāriet uz elektroniskajiem rēķiniem. Kā uz šādiem rēķiniem var norādīt grāmatojumu numurus un kontējumus saskaņā ar MK noteikumiem Nr.585 Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju (MK noteikumi Nr.585)? Sanāk, ka grāmatojuma numurs un kontējums ir uzrakstāms tikai uz kopijas vai uz elektroniskā rēķina izdrukas, līdz ar to visās grāmatvedības mapēs būs tikai kopijas ar grāmatojumiem un visi oriģināli būs pieejami tikai un vienīgi elektroniski. Vai esmu sapratusi pareizi?
Dokumenti 11:20, 27. Sep. 2013
Akciju sabiedrība pirms vairākiem gadiem pārvērtēja savus īpašumus no 380 000 uz 211 000, protams, radās zaudējumi, kuri ietekmēja pašu kapitālu. Kaut gan tagad uzņēmumam katru gadu ir peļņa, mēs nevaram nosegt šos lielos zaudējumus. Valde plāno samazināt pamatkapitālu, lai nākotnē varētu izmaksāt dividendes. Kādas darbības jāveic juridiski? Un kā šīs izmaiņas atspoguļot grāmatvedībā? Uz kādu kontu tiks norakstīts pamatkapitāla samazinājums?
Grāmatvedība 13:14, 22. Apr. 2013
Kā viens no jautājumiem, ko nodokļu maksātājs nereti neizprot, ir kompensāciju aprēķināšana un izmaksāšana darbiniekam par tā izdevumu segšanu. Bieži kompensācijas tiek jauktas ar avansa norēķiniem, jo normatīvajos aktos nav konkrēta definējuma.
Avansa norēķini 09:34, 19. Apr. 2013