24. septembrī Ministru kabinets (MK) izskatīja grozījumus Grāmatvedības likumā, kas paredz noteikt regulējumu strukturētu elektronisko rēķinu noformēšanai. Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, budžeta iestādēm savstarpēji un uzņēmumiem, kuri sadarbojas ar budžeta iestādēm, izsniedzot attaisnojuma dokumentu (rēķinu) samaksāšanai par precēm un pakalpojumiem, tas būs jānoformē kā strukturēts elektroniskais rēķins, informē MK.

Savukārt, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, šī prasība attiecināma uz  visiem uzņēmumiem, izsniedzot rēķinu samaksāšanai citam uzņēmumam.

Jāatzīmē, ka fiziskai personai, kas nav saimnieciskās darbības veicēja, nav saistošas Grāmatvedības likuma prasības. Līdz ar to uzņēmumam – pakalpojuma sniedzējam vai preces nosūtītājam – nav pienākuma izsniegt fiziskai personai rēķinu noformētu kā strukturētu elektronisko rēķinu.

Likumprojektā ir arī paredzēts, ka tiks izstrādāti MK noteikumi, kuros paredzēts noteikt elektroniskos nosūtīšanas veidus (kanālus). Tāpat paredzēts, ka strukturētu elektronisko rēķinu dati būs iesniedzami Valsts ieņēmumu dienestā (VID) no 2026.gada 1.janvāra.

Ar grozījumiem ir noteikti arī atbrīvojumi, kādos gadījumos var atkāpties no noteiktās obligātās prasības par strukturēta elektroniskā rēķina noformēšanu. Tie, piemēram, ir gadījumi, kad uzņēmumi samaksu par darījumiem apliecina ar kases čeku vai kvīti, kas reģistrēta VID, kā arī gadījumi, kad darījumi saistīti ar valsts noslēpuma objektiem.

Par likuma grozījumiem vēl lems Saeima.