Ja transportlīdzeklis netiek izmantots ceļu satiksmē, tam nebūtu jāiegādājas obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana (OCTA). To paredz 2025.gada 18.februārī atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, informē Saeima.

Iepriekš Saeima bija lēmusi līdz 2025.gada novembrim atlikt spēkā stāšanos normai, kas nosaka, ka OCTA nepieciešama visiem reģistrētiem transportlīdzekļiem, tomēr šis jautājums sabiedrībā ir arvien aktuāls.

Izmaiņu mērķis ir samazināt izmaksas un administratīvo slogu iedzīvotājiem, kuru transportlīdzekļi nepiedalās ceļu satiksmē un faktiski atrodas stāvlaukumos vai garāžās, bet ir reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, teikts deputātu sagatavoto grozījumu anotācijā.

Grozījumi arī veicinās atbildīgu transportlīdzekļu uzturēšanu un reģistrāciju, norāda likumprojekta autori. Bez šīm izmaiņām būtu nepieciešams slēgt apdrošināšanas līgumu arī tad, ja transportlīdzeklis netiek izmantots.

Plānots, ka izmaiņas attieksies gan uz fiziskām personām, kas ir transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesiskais turētājs, gan uz juridiskām personām, kas ir lauksaimniecības vai traktortehnikas īpašnieks vai turētājs.

Lai spriestu par labāko risinājumu, nepieciešami konkrēti dati par negadījumu skaitu, kurus izraisījuši transportlīdzekļi, kuri nepiedalās ceļu satiksmē, pauda Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama. Tāpat jāsagaida arī Eiropas Komisijas skaidrojums iespējamiem izņēmumiem. Komisijas priekšsēdētāja uzsvēra arī nepieciešamību Finanšu, Satiksmes un Zemkopības ministrijai identificēt normatīvos aktus, kuros būtu nepieciešami grozījumi.

Klātesošie vērsa uzmanību, ka lauksaimniecības un smagā tehnika nereti ir iegādāta līzingā, kas varētu apgrūtināt tās noņemšanu no uzskaites vai otrādi. Tāpat sēdes dalībnieki aktualizēja nepieciešamību vienkāršot reģistrācijas procedūras, tostarp apsvērt pašdeklarēšanās iespējas.

Finanšu ministrijai iepriekš arī uzdots līdz 2025.gada 30.aprīlim izvērtēt pieļaujamās atkāpes no direktīvas un izpētīt citu valstu pieredzi, tādēļ Saeima tiek aicināta noteikt pēc iespējas garāku priekšlikumu iesniegšanas termiņu grozījumu otrajam lasījumam.