Ministru kabinets 2025.gada 10.jūnijā izskatīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu, izpildot Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (OCTA likums) pārejas noteikumos noteikto uzdevumu – izvērtēt likuma atbilstību Eiropas Savienības (ES) regulējumam. Secināts, ka Latvijas regulējums atbilst ES tiesību normām, informē FM.

Esošā kārtība attiecīgi samazina apdrošināšanas izmaksas tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri neizmanto savus transportlīdzekļus. Ņemot vērā Latvijas klimatiskos apstākļus, tika izmantota direktīvā dotā atkāpe, lai Latvijas iedzīvotājiem būtu iespējams uz noteiktu laiku pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju. Tas nozīmē, ka arī turpmāk sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu (OCTA) varēs iegādāties tikai tad, kad transportlīdzeklis tiek lietots, ievērojot tā reģistrācijas noteikumos noteikto.

Savukārt transportlīdzekļa izņemšanai no apdrošināšanas pienākuma nepieciešama oficiāla izņemšana no aprites, pārtraucot tā reģistrāciju. Grozījumi OCTA likumā paredz, ka transportlīdzekļiem, kas noņemti no reģistrācijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), OCTA arī turpmāk nav nepieciešama.

Lai pilnveidotu kopējo sistēmu un vienlaikus samazinātu administratīvo slogu iedzīvotājiem un iestādēm, kā arī vienkāršotu atsevišķas procedūras, papildus tiek rosinātas šādas izmaiņas:

  • vienkāršot transportlīdzekļa reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, svītrojot prasību par numura zīmju nodošanu glabāšanā CSDD. Tas nozīmē – mazāk birokrātijas un ērtāku kārtību īpašniekiem. Plānoti grozījumi vairākos normatīvajos aktos, tajā skaitā Ceļu satiksmes likumā un nodokļu likumos, kā arī noteikumos par CSDD pakalpojumu cenrādi, paredzot zemāku maksu jaunajam pakalpojumam;
  • izveidot iespēju līdz divām reizēm gadā neveikt OCTA apdrošināšanu (elektroniskas pašdeklarācijas sistēmas ieviešana). Tas būtu iespējams gadījumos, kad transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots un atrodas privātā teritorijā, kā arī ir veikti pasākumi, lai transportlīdzekli nevarētu lietot un ar to nodarīt zaudējumus. Šādā gadījumā īpašniekam būs jāiesniedz paziņojums Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tīmekļvietnē par transportlīdzekļa nelietošanu, un viņam būs tiesības saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu. Ja tomēr šāds transportlīdzeklis nodarīs zaudējumus trešajai personai, tos segs Garantijas fonds un vērsīsies ar regresu pret zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju vai īpašnieku.

Līdz ar to OCTA likums ir atbilstošs gan direktīvā 2021/2118, ar ko groza direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību, gan Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā noteiktajam. Izvērtējuma mērķis bija nodrošināt saskaņotību ar direktīvu, kas paplašina termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvērumu un precizē ar to saistītos apdrošināšanas pienākumus. Termins “transportlīdzekļa lietošana” ir attiecināms ne tikai uz pārvietošanos pa ceļu, bet arī uz ilgstošu stāvēšanas laiku un citām situācijām, kad transportlīdzeklis tiek izmantots atbilstoši tā funkcijai.