Sagatavoti ilgi gaidītie Ministru kabineta (MK) noteikumi “Kārtība, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu apriti un kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam”, kas šobrīd nodoti publiskajai apspriešanai. Ko paredz jaunā kārtība?
Noteikumos nosaka kārtību, kādā organizējama un īstenojama strukturēto elektronisko rēķinu (e-rēķinu) aprite, kā arī kādā veidā e-rēķinu dati iesniedzami Valsts ieņēmumu dienestam (VID). Noteikumi piemērojami Grāmatvedības likumā minētajiem subjektiem un attiecas uz visām darījuma pusēm, kuras iesaistītas e-rēķinu apritē.
Paredzēts, ka e-rēķinu aprite var notikt, izmantojot vienu vai vairākus no šādiem piegādes kanāliem:
- oficiālo elektronisko adresi (ja tā ir aktivizēta),
- pakalpojumu sniedzēja jeb operatora nodrošinātu kanālu vai
- citu elektronisko piegādes kanālu (piemēram, starpsistēmu integrāciju vai e-pastu).
Uzņēmumiem jāvienojas par izmantoto piegādes kanālu savstarpējai rēķinu apritei.
E-rēķinu dati VID iesniedzami caur VID izveidotu un uzturētu e-rēķinu iesniegšanas risinājumu, kurš nodrošina datu pieņemšanu XML formātā saskaņā ar “UBL 2.1” un “PEPPOL BIS Billing 3.0” specifikāciju.
Atkarībā no izvēlētā piegādes kanāla e-rēķini VID iesniedzami šādos veidos:
- izmantojot oficiālo elektronisko adresi;
- izmantojot operatora jeb pakalpojumu sniedzēja kanālu, kas ir integrēts ar VID lietotājprogrammatūras saskarni;
- izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotājprogrammatūras saskarni vai augšupielādes funkcionalitāti, ja e-rēķinu apmaiņa notiek pa citiem kanāliem.
Ja e-rēķinu apritei izmanto oficiālo elektronisko adresi, oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma nodrošina automātisku e-rēķina ziņojuma iesniegšanu VID.
Ja uzņēmums savstarpējai e-rēķinu aprites nodrošināšanai izvēlas lietot šo noteikumu pakalpojumu sniedzēja jeb operatora nodrošinātu kanālu, VID saņem e-rēķinu ziņojumu, izmantojot operatora kanālu, kas ir integrēts ar VID lietotājprogrammatūras saskarni.
Ja e-rēķinu apritei tiek izmantots cits kanāls (piemēram, e-pasts vai starpsistēmu savienojums), e-rēķins VID jāiesniedz manuāli, izmantojot VID EDS funkcionalitāti (augšupielādes iespēju).
Šādā gadījumā e-rēķins VID iesniedzams vienu reizi piecu darbdienu laikā pēc tā nosūtīšanas. Ja iesniegšana šajā termiņā nav iespējama tehnisku traucējumu dēļ, par to jāziņo VID EDS sistēmā, norādot iemeslu, un e-rēķins jāiesniedz nākamajā darbdienā pēc traucējumu novēršanas. Citu iemeslu gadījumā rēķinu var iesniegt līdz 30 kalendāra dienām pēc termiņa, par to iepriekš informējot VID.
MK noteikumu pārejas noteikumi paredz pakāpenisku e-rēķinu aprites ieviešanu. Ar 2026.gada 1.janvāri obligāta kļūst e-rēķinu aprite starp budžeta iestādēm un uzņēmumiem, kā arī budžeta iestāžu savstarpējā rēķinu aprite. Ar 2028.gada 1.janvāri e-rēķinu aprite kļūs obligāta arī starp uzņēmumiem, kas nav budžeta iestādes. No 2026.gada 1.janvāra uzņēmumiem ārpus budžeta sektora ir iespēja e-rēķinus VID iesniegt brīvprātīgi. Savukārt, ja rēķinu apritei tiek izmantota oficiālā elektroniskā adrese, automātiska e-rēķina ziņojuma iesniegšana VID stāsies spēkā ar 2026.gada 30.martu.