Divas dienas – 8. un 9. jūnijā – norisinājās žurnāla “iFinanses” rīkotā konference “E-komercija – juridiskie un praktiskie jautājumi”, kurā tika risināti aktuālie jautājumi, ar kuriem saskaras uzņēmumi, pārceļot savu uzņēmumu produktu tirdzniecību uz interneta vidi.
Zvērināta advokāte Aija Panke pastāstīja, kādas nianses jāņem vērā, noformējot distances līgumus. Viņa arī vērsa uzmanību, ka, sniedzot informāciju par produktiem, būtiski norādīt, ko tieši klients iegūst – nepietiek vien ar attēlu mājaslapā, jānorāda preces krāsa, izmērs, dzērieniem tilpums utt. Tas pats attiecas arī uz pakalpojumiem. Arī cenai jābūt precīzi norādītai – vai tā ietver nodokļus, piegādi. Advokāte brīdināja - ja kāda informācija tiek noklusēta, to var atzīt par maldinošu komercpraksi.
Aktīvas diskusijas izraisīja temats par atteikuma tiesībām. ZAB "SORAINEN" advokāte Zane Akermane skaidroja, ka no preces drīkst atteikties 14 dienu laikā – to nedrīkst aizstāt ar remontu un par atteikuma tiesību neizmantošanu vienoties nedrīkst. Komersanta pienākums ir līgumā norādīt par iespēju atteikties no precēm 14 dienu laikā, pretējā gadījumā klientam šo preci būs tiesības atgriezt gada laikā. Savukārt, ja tiek tirgots digitāls saturs, tirgotājam patērētājs jāinformē, ka uz šo saturu neattieksies atteikuma tiesības un patērētājam tam jāpiekrīt.
Tāpat aktuāls bija jautājums par PVN piemērošanas izmaiņām, tirgojot preces uz trešajām valstīm – arī uz Apvienoto Karalisti. ZAB “COBALT” nodokļu konsultāciju vadītāja Sabīne Vuškāne skaidroja, kuras valsts nodoklis jāpiemēro un kādā kārtībā to samaksāt. Lai atvieglotu PVN aprēķināšanu e-komercijā, no 1. jūlija stājas spēkā izmaiņas – pārdodot preces līdz 10 000 eiro slieksnim, jāmaksā Latvijas PVN uz visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm kopā, savukārt, pārsniedzot šo slieksni, būs iespēja reģistrēties speciālam režīmam – one stop shop (OSS) un maksāt PVN tikai vienā ES dalībvalstī. S. Vuškāne pastāstīja plašāk par jauno sistēmu un apskatīja dažādus praksē iespējamus gadījumus.
Savukārt eksperti no “Mozello” dalījās ar ieteikumiem, kādai jābūt uzņēmuma mājaslapai, lai tajā veiksmīgi pārdotu. "Mozello" vadītājs Kārlis Blūmentāls īpaši uzsvēra komunikācijas ātrumu – lai mūsdienu straujajā laikmetā nezaudētu klientu, atbildes ir jāsniedz ātri: “Ātrums ir tas, uz ko jāfokusējas. Jādomā nevis vai es varu nodrošināt ātrumu, bet kā es to varu nodrošināt.”
Lai pārvarētu izaicinājumus, ar kuriem mūsdienās uzņēmēji saskaras, nepieciešami jauni, ērti digitāli risinājumi gan maksājumu nodrošināšanā, gan to apkopošanā un analīzē. AS “Citadele banka” karšu pieņemšanas un bankomātu pakalpojumu servisu vadītāja Jana Golubeva iepazīstināja ar Citadeles jauno maksājumu sistēmu “Klix” – e-komercijas risinājumu, kas ar vienu integrāciju interneta veikalā nodrošina visus populārākos maksājumu risinājumus, kā arī Klix lietotni, kurā var norēķināties, ievadot vienīgi telefona numuru. Tāpat J. Golubeva pastāstīja par Citadeles jaunās paaudzes biznesa portālu, kas uzņēmējiem palīdzēs apstrādāt visus biznesa datus un izrakstīt e-rēķinus.
Pateicamies visiem lektoriem par vērtīgajām prezentācijām – Baibai Vītoliņai, Aijai Pankei, Paulam Ančam, Kārlim Mālniekam, Kārlim Blūmentālam, Bruno Vēberim, Zane Akermanei, Unai Petrauskai, Danai Ludvigai, Raimondam Kolnejam, Modrītei Johansonei, Elvim Kvalbergam, Janai Golubevai, Elīnai Lapsai un Keitai Lūsei. Paldies arī konferences sponsoram AS “Citadele banka”, kā arī atbalstītājiem – Latvijas Valsts radio un televīzijas centram un SIA "Excellent Latvia".