2024.gada 4.oktobrī Eiropas Savienības Tiesa (EST) lēma atcelt Mobilitātes pakotnē noteikto prasību, kas nosaka par pienākumu transportlīdzekļiem ik pēc 8 nedēļām atgriezties transportlīdzekļu reģistrācijas valstī. Latvija ir gandarīta par EST lēmumu, jo jau tiesību aktu izskatīšanas stadijā un tiesvedības procesā Latvija vienoti ar citām dalībvalstīm iebilda par pakotnes elementiem, kas bija pretrunā samērīguma principam, brīvā tirgus un klimata nosacījumiem, informē Satiksmes ministrija (SM).
SM ieskatā 2020.gadā apstiprinātā regula 2020/1054, ar ko regulu 561/2006 groza attiecībā uz minimālajām prasībām par maksimālajiem transportlīdzekļa ikdienas un iknedēļas vadīšanas laikiem, minimālajiem pārtraukumiem un ikdienas un iknedēļas atpūtas laikposmiem un ar ko regulu 165/2014 groza attiecībā uz pozicionēšanu ar tahogrāfu palīdzību, (Mobilitātes pakotne) kopumā rada negatīvu precedentu un ietver nosacījumus, kas ir vērsti nevis uz nozares attīstību, bet atsevišķu reģionu pārvadātāju darbības ierobežošanu.
Pakotnē noteiktās prasības kopumā neveicina Eiropas Savienības (ES) vienotā tirgus stiprināšanu, rada ievērojamu administratīvo slogu, jo īpaši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, turklāt nav saskaņā ar ES klimata politiku un var radīt negatīvu ietekmi uz ceļu satiksmes drošību. Šie noteikumi ne tikai nevajadzīgi apgrūtina nozari, bet galvenokārt mākslīgi papildus rada tukšos braucienus. Turklāt noteikums atgriezties reģistrācijas valstī visvairāk ietekmē valstis, kas ģeogrāfiski atrodas tālāk no ES centra un nokļūšana no viena punkta uz otru prasa vairāk laika.
Vairākas ES dalībvalstis iesniedza prasību lietā attiecībā uz vairākiem mobilitātes aspektiem, piemēram, aizliegums transportlīdzekļu vadītājiem izmantot regulāro vai kompensējošo iknedēļas atpūtas laikposmu transportlīdzeklī, pārvadātāju pienākumu organizēt savu transportlīdzekļu vadītāju darbu tā, lai tie ik pēc 4 nedēļām atgrieztos uzņēmuma darbības centrā vai savā dzīvesvietā, pienākumu uzstādīt otrās paaudzes viedos tahogrāfus spēkā stāšanos noteikt ātrāk, pienākumu starptautiskajos pārvadājumos izmantotajiem transportlīdzekļiem ik pēc 8 nedēļām atgriezties darbības centrā, kas atrodas dalībvalstī, kurā attiecīgais transporta uzņēmums veic uzņēmējdarbību u.c. EST spriedumā noraidīja minētās prasības, izņemot pienākumu atgriezt transportlīdzekli ik pēc 8 nedēļām.