Uzņēmumu reģistrs (UR) identificējis šķēršļus un nepilnības UR darbības regulējumā. Ar Tieslietu ministrijas spēcīgu atbalstu un vienprātību ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) par sadarbību ātrai un efektīvai uzņēmēju apkalpošanai, UR piedāvā turpināt nodot informāciju VID par gadījumiem ar potenciāliem nodokļu riskiem to efektīvai pārvaldībai, bet aicina atteikties no šo gadījumu ietekmes uz UR reģistrācijas procesiem.
Tiek uzsvērts, ka pašreiz uzņēmuma reģistrācija var ieilgt pat līdz 10 dienām un process ir neefektīvs. Pārsvarā no šī procesa cieš godprātīgie uzņēmēgi, bet negodprātīgi nomaina informāciju. Tāpēc ir būtisks jaunais risinājums, kas uzņēmuma reģistrēšanu padarīs ātrāku (līdz 3 darba dienām).
Piedāvājums izriet no izvērtējuma par iespējami smagnējiem birokrātiskiem šķēršļiem UR darbībā, kas būtiski ietekmē godprātīgos nodokļu maksātājus.
Situācijas izvērtējumu veic pirms nepilniem diviem mēnešiem amatā apstiprinātā Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Laima Letiņa kopā ar UR komandu. Tā mērķis ir identificēt smagnējos birokrātiskos šķēršļus regulējumā, lai kopā ar valdību un Saeimu varētu pārskatīt regulējumu (likumus) valsts konkurētspējas stiprināšanai.
Situācijas pirmsākumi meklējami 2020.gada rudenī, kad Saeima, ar mērķi novērst fiktīvo komersantu dibināšanu, kā arī izmaiņu veikšanu UR reģistros ar nolūku izvairīties no nodokļu maksāšanas, lēma attiecībā uz nodokļu risku identificēšanu uzņēmumu reģistrācijas procesā grozīt likumu “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 4.16pantā un citos saistītajos pantos.
Regulējums nosaka, ka, piemēram, ja uzņēmuma pieteiktais valdes loceklis jau ir valdes loceklis vairākos citos uzņēmumos vai arī uzņēmuma juridiskajā adresē jau reģistrēti citi uzņēmumi – UR reģistrācijai pieteiktā informācija jānosūta VID atzinuma sniegšanai un reģistrācija jāatliek, standarta 3 darba dienas lēmuma pieņemšanai pagarinot par papildu 10 darba dienām. Saprotams, ka minētās situācijas var būt arī normālai uzņēmējdarbībai raksturīgas un ka papildu 10 darba dienas atstāj vērā ņemamu ietekmi uz uzņēmējdarbības ātrumu.
Dati par šo regulējuma normu – no UR puses VID nosūtītie pieteikumi ar mērķi atklāt nodokļu riskus – liecina par neefektivitāti un nesamērīgu godprātīgo uzņēmēju ierobežošanu. Tikai retos gadījumos VID konstatē nodokļu riskus (2022.gadā 13% no visiem gadījumiem; 2023.gadā – 10%; 2024.gadā līdz aprīļa beigām – 4%). Secināms, ka 87-96% pārējie UR klienti, kas iekļuva pārbaudē, bija spiesti gaidīt pieteikto ziņu reģistrāciju, būtiski ietekmējot šo klientu darbību. Arī gadījumos, kuros ātrums bijis īpaši svarīgs – samaksāta trīskāršā valsts nodeva, cerot uz attiecīgu ierakstu veikšanu 1 darba dienas laikā, vēlamā reģistrācija tomēr jāgaida vairāk nekā nedēļu.
Visticamāk, negodprātīgākie ierobežojumus arī “testē”: secinot, kuros gadījumos būs VID pārbaude, vienkārši atrod citu valdes locekli vai adresi, ko pieteikt reģistrācijai. Rezultātā VID pēc būtības zaudē informāciju par uzņēmumiem ar potenciāli augstākiem nodokļu krāpšanas vai citu pārkāpumu riskiem.
Norādāms, ka ļoti retos gadījumos klienti izvēlas “cīnīties” tiesā par VID atzinuma pamatojumu, jo tas ir samērā smagnējs process un panākt labvēlīgas sekas iespējams arī ārpus tiesas procesa. Savukārt, tie, kas to izvēlas darīt, galvenokārt uzvar – no šobrīd pieciem spriedumiem, kas stājušies spēkā un ir saistīti ar VID atzinuma izvērtēšanu, tikai vienā lietā tiesa piekrita, ka VID atzinums ir pamatots.