Izvairīšanās no nodokļu nomaksas rada nepamatotas priekšrocības krāpniecībā iesaistītajiem uzņēmumiem un pazemina godprātīgo uzņēmumu konkurētspēju, kā arī apgrūtina valsts iespējas atbilstošā kvalitātē un apjomā uzlabot situāciju sociālās aizsardzības, izglītības, veselības aprūpes, drošības un sabiedrības aizsardzības jomās, kurās valsts atbalsts un papildu finansējums šobrīd ir īpaši nozīmīgs un nepieciešams. Lai mazinātu ēnu ekonomiku un novērstu izvairīšanos no nodokļu nomaksas, Valsts ieņēmumu dienests (VID) turpinās aktīvi veikt kontroles pasākumus riska nozaru uzņēmumos.
Sadarbībā ar Finanšu ministriju (FM) ir arī izstrādāti grozījumi normatīvajos aktos ar mērķi pastiprināt krāpniecībā iesaistīto negodprātīgo komersantu atbildību un mazināt šādu pārkāpumu iespējamību turpmāk.
Viens no pēdējā laikā VID kontroles pasākumos arvien biežāk konstatētajiem virzieniem, kurā notiek apzināta izvairīšanās no nodokļu nomaksas, ir ļaunprātīga iejaukšanās elektroniskajos kases aparātos un sistēmās ar mērķi neuzrādīt uzņēmuma gūtos patiesos ienākumus pilnā apmērā un tādējādi ievērojami samazināt valsts budžetā maksājamo nodokļu summu. VID veiktie nodokļu kontroles pasākumi un to rezultāti liecina, ka šāda veida pārkāpumi visbiežāk tiek konstatēti uzņēmumos, kas nodarbojas ar sabiedrisko ēdināšanu, zobārstniecību, kā arī tirdzniecības uzņēmumos.
Piemēram, tikai 1 sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā (restorānā Vecrīgā) pārbaudes laikā konstatēts, ka, neatļauti iejaucoties kases aparātu darbībā, patiesie par 2014.gadu gūtie ieņēmumi samazināti par 337 500 EUR. Par minēto gadījumu VID Finanšu policijas pārvaldē (FPP) ir uzsākts arī kriminālprocess par izvairīšanos no nodokļu nomaksas lielā apmērā, kurā pēc sākotnējiem datiem valsts budžetam nodarīto zaudējumu apmērs 2014.gadā ir aptuveni 70 000 EUR.
Kā zināms, VID FPP izmeklēšanā atrodas arī 2014.gada septembrī uzsāktais kriminālprocess par kādu sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu, kas izmantoja speciālu programmatūru, ar ko iespējams veikt nelikumīgu iejaukšanos kases sistēmu darbībā, un samazināja tajās reģistrētos ieņēmumus. Minētās noziedzīgās darbības veica organizēta grupa, kura izveidoja noziedzīgu sistēmu, lai veiktu manipulācijas ar nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām.
Kopumā VID FPP šobrīd tiek izmeklēti 14 kriminālprocesi saistībā ar elektronisko kases aparātu čeku viltošanu un izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Visos šajos gadījumos VID vēršas gan pret fiziskām personām, kas pastrādājušas šos noziegumus, gan arī pret juridiskām personām, kuru interesēs tikuši pastrādāti minētie noziedzīgie nodarījumi. Kriminālprocesos iesaistītie komersanti pārstāv dažādas nozares – būvniecības nozari, kravas pārvadājumu un transporta pakalpojumu sniegšanas nozari, degvielas tirdzniecības nozari.
07.05.2015. visā Latvijā kopumā tika veiktas 194 elektronisko kases aparātu un sistēmu izmantošanas tematiskās pārbaudes, kuru rezultātā 81% gadījumu tika konstatēti dažādi pārkāpumi. Pārbaužu laikā tika izņemti kases aparāti papildu pārbaužu veikšanai, savukārt par pārkāpumiem ir uzsākta lietvedība administratīvo pārkāpumu lietās.
Kopumā šī gada pirmajos 4 mēnešos VID ir veicis 775 tematiskās pārbaudes tirdzniecības un pakalpojumu sniedzēju uzņēmumiem, kuri savā pamatdarbībā ieņēmumu reģistrēšanai izmanto kases aparātus. 65% gadījumu konstatēti pārkāpumi, kas jau atkal liecina, ka uzņēmumi, iespējams, veic darbības ar mērķi slēpt realizācijas ieņēmumus, lai samazinātu gūto ieņēmumu summu un tādējādi izvairītos no nodokļu nomaksas pilnā apmērā.
VID atgādina, ka par konstatētajiem pārkāpumiem grāmatvedības uzskaitē, kā arī izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas, kā arī par ienākumu, peļņas vai citu ar nodokli apliekamo objektu slēpšanu (samazināšanu) Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) jau šobrīd VID ir paredzētas iespējas piemērot papildsodu uzņēmuma valdes loceklim, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībās. Savukārt, konstatējot un pierādot, ka uzņēmums lieto kases aparātu vai kases sistēmu, kurai ir mainīta programmatūra vai veiktas citas darbības, ar kurām radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu, VID ir tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. Tāpat atbildība un naudas sods LAPK ir paredzēts par kases aparāta, kases sistēmas, specializētās ierīces un iekārtas lietošanu, ja ir mainīta tās konstrukcija vai programma, ar ko tādējādi radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu.
Piemērojot administratīvos sodus, papildsodus un pieņemot lēmumu par saimnieciskās darbības apturēšanu, VID izvērtē katra konstatētā pārkāpuma raksturu un būtību, vienlaikus ņemot vērā, ka sodu mērķis ir aizsargāt valsts un sabiedrības intereses, kas ar izdarīto administratīvo pārkāpumu ir aizskartas. Savukārt kriminālprocesu izmeklēšanas ietvaros VID vērsīsies pret noziedzīgu nodarījumu izdarījušām personām, lai tās sauktu pie Krimināllikumā (KL) paredzētās kriminālatbildības. Papildus, lai atlīdzinātu valstij nodarītos zaudējumus, tiks risināts arī mantiskais jautājums kriminālprocesos, uzliekot mantas arestus juridiskām personām un uzsākot procesus par noziedzīgi iegūtu mantu.
Lai gan aktīvas VID darbības rezultātā pēdējos gados jau ir veikti daudz būtiski grozījumi normatīvajos aktos, kas vērsti tieši uz negodprātīgo nodokļu nemaksātāju darbības ierobežošanu un izbeigšanu, dažādus pasākumus ar mērķi mazināt ēnu ekonomiku mērķtiecīgi īstenosim arī turpmāk.
Tādēļ FM sadarbībā ar VID ir izstrādājusi un 30.04.2015. Valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.95 "Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām", ar kuriem tiek noteiktas izmaiņas elektronisko kases aparātu sistēmas tehniskajās prasībās, kas novērsīs iespēju veikt nelikumīgas manipulācijas ar kases aparātu datiem.
VID arī ierosinājis valsts iestāžu darba plānā ēnu ekonomikas ierobežošanai 2016.–2020.gadam iekļaut priekšlikumu ieviest jaunu pārbaudes veidu - elektronisko ierīču un iekārtu auditu, kura laikā tiktu veikts budžetā maksājamo summu pārrēķins, nosakot par labu budžetam piedzenamo nodokļa summu (starpību starp kases aparātā reģistrēto un audita izvērtēšanas rezultātā precizēto nodokļu un citu maksājumu summu) un aprēķinot soda naudu 100% apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas.
VID ir arī izteicis priekšlikumus pastiprināt LAPK jau šobrīd noteikto administratīvo atbildību uzņēmumiem, kuri lieto kases aparātu vai sistēmu, ja ir mainīta tās konstrukcija vai programma un tādējādi radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem apliekamos ienākumus, nosakot naudas sodu līdz 4300 EUR par katru kases aparātu, kurā pārkāpums ir konstatēts. Vienlaikus VID ir rosinājis pastiprināt administratīvo atbildību arī kases aparātu apkalpojošajiem dienestiem par neatļautu darbību veikšanu, lai mainītu kases aparāta vai sistēmas konstrukciju, iejauktos programmā un radītu iespēju slēpt vai samazināt ar nodokļiem apliekamos ienākumus.