Rūpējoties par iedzīvotāju un uzņēmēju datu aizsardzību un drošību, no 2026.gada 1.janvāra Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmai varēs pieslēgties tikai ar kādu no drošiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, piemēram, Smart-ID (kvalificētā versija), elektroniskā identifikācijas karte, drošs elektroniskais paraksts vai noteiktu internetbanku autentifikācija, informē Valsts ieņēmumu dienests.
Savukārt Valsts ieņēmumu dienesta (VID) izsniegto lietotājvārdu un paroli arī turpmāk būs tiesības izmantot tikai ārvalstniekiem, kam neveidojas tiesiska saite ar Latviju un nav iespēju saņemt ārvalstnieka eID karti, un Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas lietotājiem muitas deklarāciju iesniegšanai.
Tādēļ visi pārējie elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāji, kas līdz šim izmantoja VID izsniegto lietotājvārdu un paroli, tiek aicināti laikus sagatavoties gaidāmajām pārmaiņām, lai no nākamā gada varētu izmantot kādu no minētajiem identifikācijas līdzekļiem: Smart-ID, elektroniskā identifikācijas karti (eID) vai drošu elektroniski paraksts (“eParaksts” un “eParaksts mobile”).
Kā rīkoties privātpersonām un saimnieciskās darbības veicējiem?
Privātpersonas un saimnieciskās darbības veicējus, kas šobrīd izmanto VID izsniegto lietotājvārdu un paroli, tiek aicinātas laikus nodrošināt sev kādu no minētajiem drošajiem autentifikācijas līdzekļiem. Gadījumā, ja tas nav iespējams, VID aicina savlaicīgi pilnvarot kādu citu uzticības personu (EDS lietotāju) savā vārdā iesniegt un saņemt dokumentus un informāciju, izmantojot savu EDS lietotāja kontu. Pilnvaru var iesniegt gan elektroniski (EDS), gan klātienē jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā visā Latvijā. Pilnvarai nav jābūt notariāli apliecinātai.
Kā rīkoties ārpakalpojuma grāmatvežiem un citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem?
Ārpakalpojuma grāmatvežus un citus finanšu pakalpojumu sniedzēji tiek aicināti pārliecināties par iespēju pieslēgties EDS ar kādu no kvalificētajiem elektroniskās identifikācijas rīkiem un par to, vai klienti ir reģistrējuši viņus kā savu EDS profilu lietotājus un pilnvarojuši sagatavot vai iesniegt dokumentus, ja tas nepieciešams.
Ikviens uzņēmējs var pilnvarot ārpakalpojuma grāmatvedi gan elektroniski (EDS), gan klātienē jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā visā Latvijā. Pilnvarai nav jābūt notariāli apliecinātai.
Kādēļ paredzētas izmaiņas?
Izmaiņas saistītas ar to, ka valsts informācijas sistēmu drošības politika paredz visās paaugstinātas drošības valsts informācijas sistēmās ieviest lietotāju autentifikāciju tikai ar kvalificētiem autentifikācijas rīkiem. Arī VID kā elektronisko pakalpojumu sniedzējam, kurš šo pakalpojumu sniegšanai izmanto EDS, ir jānodrošina nepieciešamie aizsardzības pasākumi, lai novērstu iespējamas prettiesiskas darbības pret autentifikācijas apliecinājumu, un jānodrošina drošas lietotāju autentificēšanās prasībām atbilstoši personas elektroniskās identifikācijas līdzekļi.