Valsts ieņēmumu dienests sagatavojis informatīvo materiālu "Sabiedriskā labuma organizāciju gada pārskatos biežāk pieļautās kļūdas", kurā apkopotas biežāk pieļautās kļūdas gada pārskatos, ko iesniedz sabiedriskā labuma organizācijas (SLO).
Gada pārskats iesniegts, izvēloties neatbilstošu grāmatvedības reģistru kārtošanas sistēmu
Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.439 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā” 14.punkts nosaka, ja SLO grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata, gada pārskata paskaidrojuma un vadības ziņojuma.
Savukārt, ja SLO grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata un vadības ziņojuma.
Ieņēmumu un izdevumu pārskatā izdevumi sabiedriskā labuma darbībai un izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai nav norādīti atsevišķos posteņos
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.439 56.punktu SLO, kas veic saimniecisko darbību, nodrošina atsevišķu saimnieciskās darbības ieņēmumu un ar šiem ieņēmumiem saistīto saimniecisko darbību izdevumu uzskaiti.
Ieņēmumu un izdevumu pārskata postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai” norāda izdevumus, kas saistīti ar pārskata gadā statūtos noteikto mērķu īstenošanu, kā arī vadīšanas, organizācijas īpašumu uzturēšanas un citus ar pašu vajadzībām vai ar statūtos noteikto mērķu un uzdevumu īstenošanai nepieciešamo ieņēmumu ieguvi saistītos izdevumus, t.sk. sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanai. Tādējādi visus izdevumus, kas saistīti ar sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanu, t.sk. arī tos, kas segti no saimnieciskās darbības ieņēmumiem, uzskaita ieņēmumu un izdevumu pārskata postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai”. Savukārt postenī “Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai” norāda tādus izdevumus, kas izmantoti, lai gūtu ieņēmumus no saimnieciskās darbības.
Piemērs
SLO saņem biedru naudu 160 EUR, ziedojumus – 6500 EUR, dotācijas – 4000 EUR. SLO papildus veic arī saimniecisko darbību – izgatavo un tirgo sveces un iznomā telpas. Par sveču tirgošanu un telpu nomu gūst saimnieciskās darbības ieņēmumus 15 000 EUR.
SLO veidojas:
- izdevumi statūtos noteikto mērķu sasniegšanai:
- materiālu iegāde aktivitāšu īstenošanai 10 000 EUR;
- darba alga darbiniekiem, kuri īsteno SLO aktivitātes, – 5000 EUR un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) 1180 EUR;
- citi izdevumi 200 EUR.
Šos izdevumus norāda ieņēmumu un izdevumu pārskata postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai”;
- izdevumi, kas izmantoti, lai gūtu ieņēmumus no saimnieciskās darbības:
- izejmateriālu iegāde sveču izgatavošanai 2500 EUR;
- izdevumi iznomāto telpu uzturēšanai 550 EUR;
- darba algām darbiniekiem, kuri gatavo sveces, 1500 EUR un VSAOI 354 EUR;
- reklāmas izdevumiem 50 EUR;
- u.c. izdevumi, kas tieši saistīti ar sveču ražošanu vai pārdošanu, – 100 EUR.
Šos izdevumus norāda ieņēmumu un izdevumu pārskata postenī “Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai”.
Postenis |
EUR |
|
160 |
|
6500 |
|
4000 |
|
15 000 |
VIII. Ieņēmumi kopā |
25 660 |
|
|
(1) Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai: |
16 380 |
2.Materiālu izdevumi |
10 000 |
3.Darba samaksa |
5000 |
4.Sociālās apdrošināšanas un nodrošinājuma maksājumi |
1180 |
6.Citi izdevumi |
200 |
(2) Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai: |
5054 |
2.Materiālu izdevumi |
2500 |
3.Darba samaksa |
1500 |
4.Sociālās apdrošināšanas un nodrošinājuma maksājumi |
354 |
6.Citi izdevumi |
700* |
|
21 434 |
XII. Ieņēmumu un izdevumu starpība |
4226 |
|
1286 |
* Citos izdevumos iekļauti izdevumi par iznomāto telpu uzturēšanu 550 EUR, reklāmas izdevumi 50 EUR un citi izdevumi, kas saistīti ar sveču ražošanu vai pārdošanu, 100 EUR.
** Starpība, kura veidojas, no saimnieciskās darbības ieņēmumiem atņemot izdevumus, kuri no šiem ieņēmumiem novirzīti izdevumiem, kas saistīti ar mērķu sasniegšanu un izdevumiem saimnieciskās darbības veikšanai.
Kļūdas vadības ziņojumā
Vispārīgajā informācijā par organizāciju nav norādīta darbības joma atbilstoši biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumiem (MK noteikumi Nr.779 “Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi”), bet, piemēram, norādīta sabiedriskā labuma darbības joma.
Sabiedriskā labuma guvēju skaitā norādīts neatbilstošs rādītājs. Primāri kā sabiedriskā labuma guvēju skaitu norāda fizisku personu skaitu, kuras ietekmē SLO darbības. Ja sabiedriskā labuma darbības rezultātā nav iespējams kā rādītāju noteikt fizisku personu skaitu, tad izvērtē, vai darbība vērsta uz kādu objektu (piemēram, kultūrvēsturisku vai arhitektūras pieminekli), vai lokāla, reģionāla, valsts mēroga teritoriju (piemēram, novēršot problēmas ar klaiņojošiem dzīvniekiem, norāda, kādu teritoriju ietekmē SLO darbība).
Atbilstoši MK noteikumiem Nr.379 “Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi” teritoriju norāda atbilstoši Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatoram: lokāla – vietēja mēroga, piemēram, ciema, pagasta, pilsētas teritorija; reģionāla – novada vai kultūrvēsturiska novada teritorija; valsts mēroga teritorija – valstspilsētas vai visa valsts.