Informatīvajā materiālā sniegta informācija par kases aparātu lietošanas un reģistrēšanas prasībām. Valsts ieņēmumu dienests (VID), izvērtējot visu tā rīcībā esošo informāciju par nodokļu maksātājiem un to veikto saimniecisko darbību, ir konstatējis, ka joprojām aktuāls ir jautājums par to, kādos gadījumos ir obligāti jālieto kases aparāts, kases sistēma, specializētā ierīce vai iekārta, tajā skaitā tirdzniecības automāts un taksometru skaitītājs (kases aparāts), reģistrējot par darījumiem saņemto samaksu.
Kases aparātu lietošanas kārtību, kā arī darījumu apliecinošo dokumentu veidus nosaka MK noteikumi Nr.282 Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība (MK noteikumi Nr.282).
Nodokļu maksātājam galvenokārt jāatceras, ka, saņemot no darījuma partnera (pircēja, klienta) samaksu par pārdotajām precēm un sniegtajiem pakalpojumiem skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, dāvanu kartēm vai citiem maksājumu apliecinājumiem, saņemtā samaksa ir reģistrējama kases aparātā, darījumu partnerim izsniedzot kases čeku[1].
Bieži vien nodokļu maksātāji kļūdaini uzskata, ka, saņemot samaksu ar kredītiestādes izdoto maksājumu kartēm, izmantojot maksājumu karšu apstrādes termināli (POS termināli), samaksa nav jāreģistrē kases aparātā.
Tāpēc vēlreiz atgādinām, ka ar maksājumu kartēm saņemtā samaksa ir obligāti reģistrējama kases aparātā, tā kā POS terminālis ir tikai elektroniska ierīce, kas nodrošina kredītiestādes izdoto maksājumu karšu pieņemšanu tirdzniecības vietā, bet nav uzskatāms par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām atbilstošu nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīci un iekārtu.
Izņēmums ir valsts un pašvaldību budžeta iestādes, kuras, saņemot samaksu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem ar maksājumu kartēm un izsniedzot maksājumu karšu apstrādes termināļa (POS termināļa) kvīti, nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanai var nelietot kases aparātu[2].
Tikai atsevišķos gadījumos[3] ir pieļaujama kases aparātu nelietošana saņemtās samaksas reģistrēšanai. Šajos izņēmuma gadījumos kā samaksu apliecinošs dokuments ir izsniedzama VID reģistrēta kvīts, VID reģistrēta biļete vai cits noteikts samaksu apliecinošs dokuments. Tabulā apkopoti visi MK noteikumos Nr.282 noteiktie izņēmuma gadījumi, kad kases aparātu var nelietot, saņemot samaksu skaidrā naudā:
Noformējamais dokuments
Izņēmuma gadījums
|
VID reģistrēta kvīts
|
VID reģistrēta biļete
|
Cits samaksu apliecinošs dokuments
|
|
obligāts pienākums izsniegt
|
pēc pieprasījuma
|
|||
saņemot samaksu skaidrā naudā par |
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
fiziskās personas, kuras veic saimniecisko darbību, gūstot ienākumu skaidrā naudā no īpašuma, un kuras atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem var nereģistrēt saimniecisko darbību
|
|
+
|
|
|
patentmaksas maksātāji, saņemot samaksu skaidrā naudā
|
|
+
|
|
|
personas, saņemot samaksu par spēļu iekārtu (piemēram, biljarda galdi, šautriņas, galda hokejs) un Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijā reģistrētu azartspēļu automātu un azartspēļu iekārtu lietošanu (VID reģistrēto kvīti neizsniedz, ja pirms darījuma uzsākšanas darījuma partneris nav brīdinājis pakalpojuma sniedzēju par vēlmi saņemt reģistrēto kvīti vai ja darījums ir veikts bez pakalpojuma sniedzēja klātbūtnes)
|
|
+
|
|
|
saņemot samaksu skaidrā naudā par
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
valsts un pašvaldību budžeta iestādes, saņemot samaksu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem skaidrā naudā iestādes kasē, Latvijas Banka, kredītiestādes un apdrošināšanas sabiedrības
|
|
|
|
attaisnojuma dokuments saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kases operāciju uzskaiti
|
personas, kuras tirdzniecības vietās pārdod tikai izlozes biļetes vai azartspēles kartes, ievērojot normatīvajos aktos par azartspēlēm un izlozēm noteiktās prasības
|
|
|
|
izlozes biļete vai azartspēles karte
|
personas, kuras ārpus pastāvīgās darbības vietas (struktūrvienības) pārdod normatīvajos aktos par licencētās amatierzvejas – makšķerēšanas – kārtību noteiktās licences
|
|
|
|
licence
|
personas, kuras veic dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu iepirkšanu, izgatavošanu un remontu
|
|
|
|
kvīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā reģistrējamas saimnieciskās darbības vietas darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, to obligātās provēšanas un marķēšanas kārtību un neprovētu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu uzglabāšanas kārtību
|
personas, kuras pārdod tikai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pasažieru pārvadāšanu noformētas pilsētas sabiedriskā transporta (autotransporta, tramvaju un trolejbusu) biļetes (arī bagāžas biļetes) un abonementa braukšanas dokumentus
|
|
|
|
biļete vai abonementa braukšanas dokuments
|
personas par pasažieru un to bagāžas pārvadājumiem ar autotransportu rajonu maršrutos, kuros dienas vidējie reisa ieņēmumi nepārsniedz 22 EUR, un tālsatiksmes maršrutos, kuros dienas vidējie reisa ieņēmumi nepārsniedz 72 EUR, samaksu saņemot transportlīdzeklī (ja transportlīdzeklī saņemtās skaidrās naudas dienas vidējie reisa ieņēmumi par pasažieru un to bagāžas pārvadājumiem ar autotransportu 15 dienas pēc kārtas rajonu maršrutos pārsniedz 22 EUR un tālsatiksmes maršrutos – 72 EUR, nākamā mēneša laikā jānodrošina kases aparāta vai kases sistēmas lietošanas uzsākšana)
|
|
|
|
biļete, kas noformēta normatīvajos aktos par pasažieru pārvadāšanu noteiktajā kārtībā
|
personas par starptautiskajiem pasažieru un to bagāžas pārvadājumiem ar autotransportu, samaksu saņemot transportlīdzeklī
|
|
|
|
biļete, kas noformēta normatīvajos aktos par pasažieru pārvadāšanu noteiktajā kārtībā
|
personas par dzelzceļa starptautiskajiem pasažieru un to bagāžas pārvadājumiem vai vietējiem pasažieru un to bagāžas pārvadājumiem šaursliežu dzelzceļa maršrutā Gulbene–Alūksne vai elektrovilcienu maršrutos, samaksu saņemot transportlīdzeklī
|
|
|
|
biļete vai par maksu pārvadājamās bagāžas kvīts normatīvajos aktos par dzelzceļa pārvadājumiem noteiktajā kārtībā
|
VID, saņemot samaksu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem
|
|
|
|
kvīts
|
valsts akciju sabiedrība Ceļu satiksmes drošības direkcija, saņemot samaksu par sniegtajiem pakalpojumiem
|
|
|
|
kvīts
|
valsts un pašvaldību budžeta iestādes, saņemot samaksu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem ar maksājumu kartēm
|
|
|
|
maksājumu karšu apstrādes termināļa kvīts
|
valsts akciju sabiedrība Latvijas Pasts, saņemot samaksu par darījumiem skaidrā naudā ārpus pastāvīgās darbības vietas (struktūrvienības)
|
|
|
|
kvīts
|
Atgādinām, ka, lietojot kases aparātu, saņemtās samaksas reģistrēšanai drīkst lietot tikai tādu kases aparātu, kura tehniskās prasības atbilst MK noteikumos Nr.95 Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām (vai saskaņā ar šo noteikumu 74. un 75.punktu – MK noteikumos Nr.133 Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām) noteiktajām prasībām un kas
- ir reģistrēts VID konkrētam nodokļu maksātājam;
- nodrošina visu kases čekiem, X un Z pārskatiem noteikto rekvizītu norādīšanu;
- noplombēts ar VID stingrās uzskaites plombām tā, lai nebūtu iespējams iejaukties kases aparāta konstrukcijā un programmā.[4]
Lai VID reģistrētu saimnieciskās darbības veidam atbilstošu kases aparātu, nodokļu maksātājam ir jāiesniedz kases aparāta tehniskā pase. Savukārt, reģistrējot taksometra skaitītāju, jāiesniedz ne tikai tehniskā pase, bet arī pašvaldības izsniegta speciālā atļauja (licence) pasažieru pārvadājumiem ar vieglajiem taksometriem, kā arī jāuzrāda Latvijas Nacionālā metroloģijas centra vai Metroloģijas laboratorijas veiktā atzīme tehniskajā pasē par skaitītāja verificēšanu.[5]
Kases aparāta apkalpošanu, tas ir, plombēšanu, programmēšanu, uzstādīšanu, remontu un tehnisko apkopi, drīkst veikt tikai un vienīgi kases aparātu apkalpojošie dienesti, kas ir reģistrēti VID un kuru apkalpošanā ir reģistrēts konkrētais apkalpojamā kases aparāta modelis. Izņēmums ir tikai Pievienotās vērtības nodokļa likumam atbilstošas nodokļa likmes iestatīšana kases aparātā, jo to drīkst veikt arī pats kases aparāta lietotājs, ja nodrošina Z pārskata izdrukāšanu pēc nodokļa likmes maiņas, ieraksta veikšanu tehniskajā pasē un apkalpojošā dienesta informēšanu 5 dienu laikā.[6]
Ar kases aparātu apkalpojošo dienestu un to apkalpojamo kases aparātu modeļu sarakstu var iepazīties VID publiskojamo datu bāzes sadaļas Kases aparāti un kases sistēmas apakšsadaļā Apkalpojošie dienesti (http://www6.vid.gov.lv/VID_PDB/KA/TirgAll).