Esam jau pieraduši, ka darījumi arvien biežāk notiek attālināti. Personīgās tikšanās darījumu kārtošanai ir aizstājušas dažnedažādas tiešsaistes platformas, un ir mainījies arī veids, kā apliecinām savu identitāti darījuma kārtošanai tiešsaistē.
Lai izņemtu sūtījumu no pakomāta, par pietiekami drošu līdzekli uzskatāma piekļuves koda nosūtīšana klientam, tomēr situācijās, kad darījums raisa kādas tiesiskas sekas vai veido finanšu saistības, nepieciešama neapstrīdama pārliecība par klienta vai partnera identitāti.
Lai valsts un privātā sektora komersantiem, tāpat kā ikvienam Latvijas iedzīvotājam, nodrošinātu iespēju digitālajā telpā droši pārbaudīt otras personas identitāti un apliecināt savējo, Saeima galīgajā lasījumā ir atbalstījusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rosinātos grozījumus Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā. Droši un uzticami nozīmē, ka iedzīvotāji to varēs apliecināt ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas rīkiem vai nacionālās identifikācijas līdzekļiem.
Šo rīku izmantošana pielīdzināma personu apliecinoša dokumenta uzrādīšanai klātienē. Latvijā kvalifikāciju saņēmuši eParaksta rīki: eID karte, mobilā lietotne "eParaksts mobile" un eParaksts karte. Likuma grozījumi stājas spēka šā gada 1. decembrī, un līdz 2023. gada 1. februārim komersantiem, kuri sniedz e-pakalpojumus un klientus identificē tiešsaistē, jāpielāgo risinājumi, lai klientu identifikāciju veiksmīgi varētu veikt ar eParaksta rīkiem.
Virkne ieguvumu uzņēmējiem
Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) uztur un bez maksas nodrošina integrāciju pakotni, kas nepieciešama drošai E-Identitātes pārbaudes funkcionalitātes integrēšanai portālos, lietotnēs un pakalpojumu sniegšanas vietnēs.
Lai to saņemtu, jānoslēdz līgums ar LVRTC, pēc tam sadarbībā ar savu tehnoloģisko risinājumu partneri integrāciju pakotne ir jāiestrādā portālā vai informācijas sistēmā.
Arī turpmāka risinājuma izmantošana visām iesaistītajām pusēm – gan iedzīvotājiem, kuri identificēs sevi ar eParaksta rīkiem, gan komersantam, kas savā portālā šādu pakalpojumu nodrošinās, – būs pilnībā bez maksas.
Integrācijas pakotni komersanti saņems par brīvu, un tā ietver vairākas tehnoloģiskās funkcionalitātes:
- integrācijas pakotne ietver E-Identitātes apliecināšanas funkciju ar visiem rīkiem, kurus nodrošina valsts (eID, "eParaksts mobile", eParaksts karte);
- integrācijas pakotnē iespējams iekļaut arī parakstīšanas funkcionalitāti, kas ļaus gan pašam komersantam, gan viņa klientiem interneta vietnē parakstīt svarīgus dokumentus. Arī parakstīšanās tiek nodrošināta par brīvu;
- nacionālo identitātes apliecināšanas rīku integrēšana nozīmē arī ērtāku lietotāju identifikācijas administrēšanu komersantiem;
- šobrīd daļa interneta vietņu un informācijas sistēmu aizvien izmanto salīdzinoši nedrošu identitātes apliecināšanas veidu – lietotāja vārdu un paroli. Interneta krāpnieki, piekļūstot pie personas datiem, var izmantot šādu identitātes apliecinošu rīku un uzdodoties par citu personu, veikt pretlikumīgas darbības. Lai mainītu vai atjaunotu savus piekļuves datus, personai ir jāvēršas pie sistēmas turētāja un jālūdz izveidot jaunus piekļuves datus. Tikai pēc to saņemšanas persona atkal varēs veikt identifikāciju. Daudz vienkāršāk tas ir "eParaksts mobile", kur lietotājs pats pārvalda savus piekļuves datus, spēj tos atjaunot un mainīt.
Uzņēmēji plaši izmanto un novērtē eParaksta iespējas
Šobrīd eParaksta funkcionalitātes – parakstīšanu vai e-identitātes pārbaudi – savās informācijas sistēmās vai portālos integrējuši jau gandrīz 300 komersanti. Kā vienu no lielākajām priekšrocībām klienti parasti min pakalpojuma uzticamību, kā arī to, ka visiem iesaistītajiem – gan portāla turētājam, gan gala lietotājiem – eParaksta rīku izmantošana ir par brīvu.
2015. gada 1. maijā eParaksts tika integrēts notāru informācijas sistēmā (NIS). Līdz ar to, pirmkārt, tika radīta iespēja elektroniski sagatavot dokumentus, otrkārt, varēja nodrošināt elektronisku dokumentu iesniegšanu zemesgrāmatu nodaļā, treškārt, tika nodrošināta iespēja pārbaudīt klienta elektronisko parakstu un laika zīmogu. Tika sasniegts mērķis padarīt elektronisko dokumentu sagatavošanu ērtu un efektīvu. Kā atzīst Latvijas Zvērinātu notāru padomes priekšsēdētājs Jānis Skrastiņš, eParaksta veiksmīga integrācija NIS kļuva par atspēriena punktu notariāta tālākai digitalizācijai. Pēc tam tika izveidots portāls "DigiNotārs", lai radītu platformu, kurā klients var satikties ar notāru. Tiešsaistes vizītes gadījumā eParakstu izmanto gan klients, parakstot notāra sagatavoto dokumentu, gan notārs, to apliecinot.
Ieguvumi, lietojot eParakstu, ir nenoliedzami: darbs ir kļuvis ne tikai ērtāks, bet arī dabai draudzīgāks; darbu zvērināta notāra birojā iespējams organizēt pēc vienas pieturas aģentūras principa; klientam nav jāvēršas valsts institūcijās, lai iesniegtu papīra formas dokumentu, notārs tos elektroniski nogādā vajadzīgajam adresātam u. tml. Turklāt eParaksta esība nodrošina piekļuvi Latvijas notāram no jebkuras vietas pasaulē, kur vien ir pieejams internets.
Līdzīga pieredze ir arī SIA "Latvijas Mobilais telefons" (LMT), kas pirms diviem gadiem uzsāka jaunu posmu klientu apkalpošanas un pārdošanas procesu digitalizācijā. Lai gan uzņēmuma rīcībā bija digitāla pārdošanas platforma un kanāli, piemēram, e-veikals, pašapkalpošanās portāls un citi, klientu identifikācija un līgumu parakstīšana notika klātienē.
"Jāatzīst, ka šāds hibrīda risinājums, kas apvienoja digitālos un tradicionālos apkalpošanas elementus, pilnībā neatrisināja izvirzīto uzdevumu padarīt klientu apkalpošanu ātrāku, ērtāku un vienkāršāku. Tāpēc meklējām risinājumu, kas novērstu šos trūkumus, proti, piedāvāt rīkus, kurus klienti varētu izmantot savā viedtālrunī (vairāk nekā 80% LMT klientu izmanto viedtālruņus). Tajos digitālā formā vienkopus faktiski ir apvienota visa dzīve un uzņēmējdarbība. Zinājām, ka LVRTC tikko bija ieviesis "eParaksts mobile" risinājumu, tāpēc nolēmām to pārbaudīt un piedāvāt mūsu klientiem. Šobrīd LMT klienti – gan privātpersonas, gan uzņēmumi – izmanto šīs bezmaksas risinājumu priekšrocības, parakstot līgumus. Strauji turpina pieaugt to klientu skaits, kuri izmanto eParakstu. Tas pierāda, ka cilvēki tam uzticas, novērtē tā ērtības un priekšrocības un faktiski ir atzinuši par pašsaprotamu, funkcionālu rīku savā ikdienā vai uzņēmumu lietu kārtošanā. eParaksta lielākā priekšrocība ir laika ekonomija – tas dod iespēju gan klientiem, gan mums pašiem daudz lietderīgāk izmantot laiku, samazinot resursus, kas nepieciešami dokumentu fiziskai sagatavošanai, apstrādei un parakstīšanai. Tātad tam ir būtisks ekonomisks efekts. eParaksts LMT ir devis iespēju uzlabot biznesa procesus un radīt jaunus, pārejot uz klientu apkalpošanu attālināti: īstenojot klientu identifikāciju tiešsaistē un nodrošinot iesniegumu apstrādi, pilnvaru izsniegšanu, parakstīšanu un dokumentu arhivēšanu. LMT kā uz ilgtspēju fokusēts uzņēmums vēlas uzsvērt: eParaksts un tā izmantošana nozīmē vides resursu taupīšanu, tas ir videi draudzīgs un ekonomisks," stāsta LMT Privātpersonu apkalpošanas dienesta direktore Ilze Saulīte.