Ikvienas komercdarbības neatņemama sastāvdaļa ir dažāda veida aktīvi jeb materiālās vērtības, piemēram, iekārtas, pamatlīdzekļi, inventārs, krājumi un naudas līdzekļi. Dažkārt ikdienas darba procesā apzinātas vai neapzinātas personu rīcības dēļ materiālās vērtības tiek bojātas, salauztas vai veiktas kādas citas darbības, kas samazina to apjomu un/vai vērtību. Kurš par to atbildīgs?
Lietvedība 06:00, 1. Jūl. 2024
Lai arī skaidrās naudas darījumi strauji sarūk, tomēr tie vēl aizvien notiek. Tiem uzņēmumiem, kas piedāvā skaidrās naudas norēķinus ir ļoti svarīgi arī sagatavot dokumentāciju, kas apliecinātu notikušo darījumu esību. Apskatām, kādas ir šo dokumentu prasības!
Mūsu ikdiena ir bankas karte un elektroniskie maksājumi. Arī valstiskā mērogā normatīvie akti cenšas iegrožot skaidras naudas apriti, tomēr pilnībā ignorēt skaidras naudas esamību ir pāragri. Daļa no uzņēmumiem var visus maksājumus veikt elektroniski, tomēr ir arī uzņēmumi, kuriem jārēķinās ar skaidras naudas esamību saimnieciskās darbības procesos. Apskatām, kurš uzņēmumā atbildīgs par skaidrās naudas uzraudzību un kā pareizi to glabāt!
Vai saskaņā ar jaunajiem grāmatvedības kārtošanu regulējošajiem normatīvajiem aktiem grāmatvedis drīkst pildīt arī kasiera pienākumus? Kādos gadījumos tas būtu pieļaujams? Atbildam uz lasītāja jautājumu!
Grāmatvedība 06:00, 20. Jūn. 2022
Daudzi vai nu bīstas no vārda “kontrole” vai arī attiecas pret to visai vienaldzīgi. Praksē grāmatvedības kontrole ir vajadzīga, lai uzņēmums apzinātos grāmatvedības procesus un varētu gūt pilnvērtīgu priekštatu par ieguvumiem. Tāpat tā dod papildu motivāciju darbiniekiem un vadītājiem.
Grāmatvedība 06:00, 14. Aug. 2023
Uzņēmuma vadība vēlas veikt ikgadējo inventarizāciju. Kā izveidot komisiju, kas būs atbildīga par inventarizācijas procesu?
Dokumenti 06:00, 28. Apr. 2023
SIA izīrē gan savas telpas, gan uzņēmumam ir īpašumi, kurus nomā no citām personām un pēc tam nodod apakšnomā. Sabiedrība nav nereģistrējusies PVN maksātāju reģistrā. Tika izrakstīti nedzīvojamo telpu nomas rēķini juridiskām personām bez PVN, savukārt, rēķini par komunālajiem pakalpojumiem tika izrakstīti ar PVN. Kā pareizi uzskaitīt grāmatvedībā telpu nomas pakalpojumus un izrakstītos apakšnomas rēķinus?
Pievienotās vērtības nodoklis 06:00, 25. Aug. 2022
Zināms, ka kases grāmata ir jākārto katru dienu, kad bijuši darījumi, bet praksē, ja uzņēmums izmanto ārpakalpojumu, situācija ir citādāka – uzņēmumi paši nekārto orderus un kases grāmatu, bet ārpakalpojums var sakārtot kases grāmatu tikai pēc tam, kad ir saņemti dokumenti (reizi vai divas reizes mēnesī, par dienām, kad bijuši darījumi). Tātad to nedara un pat nevar izdarīt par katru dienu!
Dokumenti 06:00, 8. Apr. 2022
Vai veikals drīkst ienēmumus, kas saņemti ar norēķinu karti, atspoguļot kases ieņēmumu orderī un kases grāmatā? Un otrs jautājums - vai uzskaitē vienā kontā (Kase) var būt visa veikala skaidrās naudas kustība – gan kases aparāta, gan kases naudas plūsma?
Nauda 06:26, 3. Feb. 2022
Jaunais Grāmatvedības likums paredz, ka uzņēmums ir tiesīgs iekšējā attaisnojuma dokumentā, ja tas sagatavots elektroniskā formā, parakstu aizstāt ar elektronisku apliecinājumu. Kā šo kārtību piemērot kases dokumentu noformēšanā? Kas ir elektronisks apliecinājums? Kā nodrošināt dokumentu saglabāšanu elektroniskā formā? Izskatām lasītāja situāciju!
1. janvārī spēkā stājās jaunais Grāmatvedības likums, un līdz ar to pieņemti arī jauni Ministru kabineta noteikumi kases dokumentu uzskaitei un kases grāmatas kārtošanai. Kas ir mainījies?
Nauda 07:00, 5. Jan. 2022
Valsts ieņēmumu dienests ir sagatavojis informatīvo materiālu "Prasības kases ieņēmumu un kases izdevumu attaisnojuma dokumentiem un kases grāmatas kārtošanai" sakarā ar 2021. gada 14. septembrī pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem Nr. 625 "Prasības kases ieņēmumu un kases izdevumu attaisnojuma dokumentiem un kases grāmatas kārtošanai", kas stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī.
VID informācija 11:00, 22. Sep. 2021
Grāmatvedībā, tāpat kā citos uzņēmuma procesos, ir nepieciešama kontrole, lai gūtu pārliecību, ka grāmatvedība tiek organizēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un grāmatvedības organizācijas dokumentos noteiktai kārtībai. Kā organizēt šo kontroli un kurš par to ir atbildīgs?
Grāmatvedība 07:00, 8. Mar. 2021
Valsts ieņēmumu dienests (VID) izdevis metodisko materiālu “Pievienotās vērtības nodokļa piemērošana publisku personu un privātpersonu, kuras pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, darījumiem”, kura mērķis ir skaidrot pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu dažādās situācijās publisko personu darījumos.
VID informācija 13:53, 3. Aug. 2020
SIA "Z" sniedz veselības aprūpes pakalpojumus un saņem apmaksu gan skaidrā naudā, gan ar maksājuma kartēm, un noformē elektronisko kvīti. Saskaņā ar PVN likumu 52. pantu SIA nav reģistrēts PVN maksātāju reģistrā. Kad un vai vispār SIA "Z" būtu jāiegādājas un jāstrādā ar kases aparātu?
Nauda 10:15, 21. Mai. 2020
Kā pareizi grāmatot maiņas naudu, ko pārdevējs ieliek kasē un dienas beigās izņem kopā ar skaidras naudas ieņēmumiem no realizācijas?
Nauda 10:30, 9. Mar. 2020
Uzņēmuma vadītājs ir noteicis kārtību, ka restorānā ietirgotā skaidrā nauda, sasniedzot noteiktu limitu, diennakts laikā vairākas reizes tiek izņemta no kases aparāta un ielikta seifā. Restorāna vadītājs, kas pilda arī kasiera pienākumus, saskaita diennakts laikā seifā uzkrāto naudu, salīdzina to ar kases aparāta žurnāla datiem un sagatavo kases ieņēmumu orderi. Kases ieņēmumu ordera obligāts rekvizīts ir fiziskas personas (skaidrās naudas maksātāja) vārds, uzvārds un personas kods. Struktūrvienības vadītājs/kasieris naudu no fiziskas personas nepieņem, jo izņem no seifa, kurā naudu ieliek darbinieki. Kā kases ieņēmumu orderī norādīt šo skaidras naudas maksātāju, ja diennakts laikā ir vairākas maiņas?
Nauda 07:00, 19. Sep. 2019
Vai pašnodarbinātais, kas maksā mikrouzņēmuma nodokli (MUN), drīkst sev aizdot naudu? Vai, likvidējot pašnodarbinātā statusu, pāri palikusī nauda tiek aplikta ar nodokļiem?
Grāmatvedība 07:00, 27. Mar. 2019
Saskaņā ar Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.584 “Kases operāciju uzskaites noteikumi” (MK noteikumi Nr.584) 8.punktu, ja uzņēmums saņem no personas tādu skaidrās naudas maksājumu, uz kuru neattiecas normatīvajos aktos, kas nosaka nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanu, minētās prasības (piemēram, darbinieks iemaksā uzņēmuma kasē skaidro naudu kā saņemtā avansa pārpalikumu), katram šādam maksājumam sagatavo atsevišķu kases ieņēmumu orderi, ar kuru saskaņā iemaksā naudu kasē un izdara ierakstu kases grāmatā.
VID informācija 10:27, 30. Jan. 2019
Valsts ieņēmumu dienests publicējis jaunu informatīvo materiālu par Ministru kabineta noteikumiem Nr.584 “Kases operāciju uzskaites noteikumi”.
VID informācija 12:02, 14. Jan. 2019
Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē par 2018.gada augustā veiktajiem grozījumiem normatīvajos aktos nodokļu administrēšanā, kā arī sniedz īsu skaidrojumu.
Svarīgi 09:45, 25. Sep. 2018
Uzņēmums par 350 EUR iegādājās materiālus saimnieciskās darbības vajadzībām, norēķinoties ar skaidru naudu. Veikals izsniedza elektroniskā kases aparāta (EKA) čeku. Vai uzņēmumam būtu jāprasa pavadzīme par materiāliem, kas iegādāti par šādu summu? Ja jā, vai pavadzīme būtu jāprasa arī tad, ja par materiāliem maksātu ar bankas karti, t.i., bezskaidrā naudā? No kādas summas čekam nepieciešama stingrās uzskaites kvīts vai pavadzīme?
Dokumenti 08:00, 6. Feb. 2018
Kā rīkoties, ja faktiski nauda galvenajā kasē vai nu ienāk ar nokavēšanos (rezultātā, sagatavojot šādu orderi, galvenajā kasē nesakrīt faktiskais naudas atlikums) vai arī neienāk vispār (ja to nedēļas beigās iemaksā bankomātā)? Kādi ir šīs problēmas risinājumi?
Grāmatvedība 08:00, 25. Nov. 2016
Dalīšana pamatpiedāvājumā un papildmaksājumos ir vispārpieņemta cenu stratēģija automašīnu tirdzniecībā, aviopakalpojumos un vairākās citās nozarēs. Kāpēc to dara, kādas ir šādas politikas veidošanas nopietnākās problēmas un to iespējamie risinājumi?
Finanšu vadība 08:00, 4. Nov. 2016
Darbiniekam reizēm jābrauc pie klientiem, bet viņam nav automašīnas, un ar sabiedrisko transportu pārvietoties ir ekonomiski izdevīgāk. Kā noformēt darbinieku biļetes vai mēnešbiļetes sabiedriskajā transportā tā, lai tās varētu uzskatīt par ar saimniecisko darbību saistītiem izdevumiem? Ja pareizi saprotu, atmaksājot izdevumus par mēnešbiļeti, darbiniekam rodas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) apliekams ienākums?
Izdevumi 08:00, 17. Okt. 2016
Inventarizācija ir saimnieciskajā darbībā lietojamās mantas, debitoru parādu un kreditoru saistību salīdzināšana ar grāmatvedības uzskaites datiem, tās saskaitot un novērtējot. Kā jāveic inventarizācija pašnodarbinātajām personām?
Grāmatvedība 08:00, 7. Okt. 2016
Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību (SIA) nav kases aparāta, bet skaidro naudu SIA no klientiem saņem, izrakstot pircējiem Valsts ieņēmumu dienestā (VID) reģistrētas kvītis. Cik ilgi darba vietā var glābāt saņemto skaidro naudu? Vai ir nepieciešams saņemšanas dienā to ieskaitīt uzņēmuma bankas kontā?
Nauda 08:00, 2. Aug. 2016
Vai ārpakalpojumu grāmatvedis uzņemas atbildību par notikušajām kases operācijām, ja parakstās uzņēmuma kases dokumentos kā grāmatvedis? Vai būtu pareizāk, ja kases dokumentos kā atbildīgais grāmatvedis neparakstītos neviens vai arī parakstītos pats valdes loceklis, kurš vienlaicīgi ir arī kasieris?
Dokumenti 17:53, 2. Mar. 2015
Inventarizāciju apvienojot ar kontu pārbaudi, tā tiek veikta plašākā mērogā, nekā daudzviet pieņemts. Bez visu kontu pārbaudes (inventarizācijas) nav iespējams noslēgt pārskata gadu, jo nav pārliecības, ka grāmatvedībā ir reģistrēti visi saimnieciskie darījumi, ka visos kontos ir uzrādītas pareizās summas, ir apzināta un iegūta visa informācija, kas varētu ietekmēt gada pārskatos uzrādītos datus, un ka darījumi ir pareizi klasificēti.
Gada pārskats 10:28, 15. Dec. 2014
Konfūcijs savulaik teicis zelta vārdus: Izvēlies mīlamu darbu, un tev nevienu dienu savā dzīvē nebūs jāstrādā. Sava darba mīlēšanu vai patiku parasti uztveram kā dāvanu, kas tiek dota tikai retajiem. Vai tiešām tikai izredzētie spēj sekot savam profesionālajam aicinājumam, kļūstot, piemēram, par izmeklētāju, ornitologu vai gleznotāju?
Personāla vadība 17:22, 7. Nov. 2014
Vai ir nepieciešams grāmatvedības uzskaitē saglabāt bankas termināla čekus par norēķiniem ar bankas maksājumu kartēm? Dienas kopējā realizācijas summa ir pieejama arī Z pārskatā. Vai ir nepieciešams saglabāt bankomāta izsniegtās kvītis par naudas iemaksu? Šī informācija ir pieejama bankas konta izrakstā. Ja grāmatvedības organizācijas dokumentā atrunājam, kur ir iegūstama šī informācija, vai varam iepriekš nosauktās kvītis neuzglabāt?
Dokumenti 11:27, 25. Mar. 2014
Ja uzņēmums ir noslēdzis līgumu par grāmatvedības pakalpojumu sniegšanu, vai šīs personas, kuras strādā grāmatvedības pakalpojumu uzņēmumā, drīkst parakstīt kases dokumentus, iesniegt uzņēmumam avansa norēķinus, parakstīt pavadzīmes? Kādi dokumenti tam ir nepieciešami?
Dokumenti 11:51, 15. Jūl. 2013
Uzņēmuma darbiniekam – avansa norēķinu personai tiek izsniegts avanss, lai izmaksātu darba algas uzņēmuma darbiniekiem saskaņā ar algu sarakstu, uz kura darbinieki parakstās par darba algas saņemšanu. Vai darba algu izmaksa skaidrā naudā ar norēķinu personas starpniecību ir atļauta? Ja nē, tad kuras normatīvo aktu normas to aizliedz?
Avansa norēķini 11:48, 11. Jūl. 2013
Turpinot publikācijā Skaidrās naudas lietošanas ierobežojumi neskaidrās likumdošanas labirintos (iFinanses.lv, 11.09.2012.) aizsākto tēmu par skaidrās naudas lietošanas ierobežojuma aktuālākajiem jautājumiem, šoreiz vēlētos vērst uzmanību situācijai, ja uzņēmumam nav speciāli aprīkotas un apsargājamas kases telpas, un uzņēmuma vadītājs naudu glabā pie sevis.
Nauda 09:18, 12. Okt. 2012
Labdien! Uzņēmums nodarbojas ar autotransporta pārvadājumiem. Degviela tiek uzpildīta uzpildes stacijā par skaidru naudu, kura ir izņemta no bankomāta. Čekiem tiek kārtots avansa norēķins. Vai šie darījumi ir kā skaidrās naudas darījumi? Vai tie ir jādeklarē, jo summas pārsniedz 3000 Ls? Un vai šādi uzpildoties, arī nedrīkst pārsniegt 10 000 Ls robežu? Paldies par atbildi!
Nauda 09:15, 28. Sep. 2012
Turpinot publikācijā Skaidrās naudas lietošanas ierobežojumi neskaidrās likumdošanas labirintos (iFinanses.lv, 11.09.2012.) aizsākto tēmu par skaidrās naudas lietošanas ierobežojumiem, šoreiz vēlētos vērst uzmanību jautājumu kompleksam, kas skar skaidro naudu un avansa maksājumus.
Nauda 09:37, 24. Sep. 2012
Komerclikums nosaka, ka kapitālsabiedrības (SIA, AS) vadītājam savi pienākumi jāpilda kā krietnam un rūpīgam saimniekam un jāatbild par zaudējumiem, ko tas nodarījis sabiedrībai (169.panta 1. un 2.daļa). Lai kontrolētu mantas saglabāšanu, jānodrošina tās fiziskā aizsardzība, kā arī jāīsteno grāmatvedības kontrole, kuras pamatprincips ir uzskaites funkcijas atdalīšana no pārējām uzņēmuma saimnieciskās darbības funkcijām, kā to paredz MK noteikumu Nr.585 Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju 69.punkts.
Nauda 10:23, 14. Sep. 2012
Turpinām 10.08.2012. publikāciju Kase, kases operācijas un to uzskaite. Šajā daļā lasiet par veikala kases kārtošanas prasībām un inkasācijas veikšanu.
Nauda 09:25, 24. Aug. 2012
Turpinām 10.08.2012. publikāciju Kase, kases operācijas un to uzskaite. Šajā daļā lasiet par kases grāmatas kārtošanas prasībām.
Dokumenti 11:03, 17. Aug. 2012
Nauda ir vislikvīdākais resurss, kurš bez pienācīgas kontroles pakļauts augstam piesavināšanās riskam. Tāpēc skaidrās naudas darījumu uzskaiti regulē vairāki normatīvie akti, un par to pienācīgu izpildi ir atbildīgs uzņēmuma vadītājs. Tomēr nereti autors savā praksē ir sastapies ar situāciju, kad kases darījumu uzskaite netiek veikta atbilstoši normatīvo aktu prasībām, un tieši grāmatvedim ir iespēja šo situāciju mainīt, iesniedzot vadītājam priekšlikumus darba uzlabošanai.
Nauda 16:33, 10. Aug. 2012
Labdien! Man ir jautājums par skaidrās naudas uzskaiti uzņēmumā. Uzņēmumam ir vairāki nelieli veikali dažādās Latvijas pilsētās. Dienas ieņēmumus no elektorniskā kases aparāta dienas beigās izņem veikala pārdevējas un tos iemaksā uzņēmuma bankas kontā. Citu skaidras naudas operāciju uzņēmumā nav. Vai šinī gadījumā uzņēmums var nekārtot kases grāmatu - neveikt kases uzskaiti, bet noformēt pārdevējas par inkasatoriem - norēķina personām?
Nauda 12:45, 3. Aug. 2012
Ar valdes locekļiem ir pārtrauktas darba attiecības, un ir noslēgti amata līgumi. Vienlaicīgi valdes locekļi ir sabiedrības avansa norēķinu personas, un viena persona pilda arī kasiera pienākumus. Jautājumi: 1.Vai šajā gadījumā nav saskatāmas darba attiecības Darba likuma izpratnē? 2.Vai valdes locekļu amata līgumu no sabiedrības puses ir tiesīgs slēgt cits valdes loceklis, vai tam ir jābūt dalībniekam?
Līgumi 12:01, 18. Jūl. 2012
Turpinām š.g. 10. un 22. augustā aizsākto tēmu par grāmatvedības organizācijas dokumentiem. Šoreiz lasiet par noteikumiem par ilgtermiņa ieguldījumu, apgrozāmo līdzekļu, saistību un pašu kapitāla instrumentu grāmatvedības uzskaiti un klasifikāciju, grāmatvedības politikas, grāmatvedības ierakstu, dokumentu un reģistru glabāšanas noteikumiem un citiem būtiskiem noteikumiem, kas būtu jāņem vērā, sagatavojot grāmatvedības organizācijas dokumentus.
Dokumenti 12:16, 12. Sep. 2011